Eriarvoistuminen
huolestuttaa. Omaisuus, joka oli ennen julkista, yksityistetään, ja
suurpääoman valta kasvaa kasvamistaan. Miksi tavallinen kansalainen
valitsee päättäjiä, jotka antavat tämän tapahtua?
Yhteiskunnallisen
paikkansa löytäneet tai luoneet asiantuntijat eivät joskus voi
käsittää tätä ilmiötä siksi, että heistä on tullut joku.
Vähä-osainen nobody ei pidä julkisesta vallasta, koska systeemissä
hän on nobody. Jengissä hän on joku, omassa jengissä hänellä on
paikka ja rooli, ja siksi hän kannattaa yhteiskunnan jengiytymistä.
Jengi voi olla lähiön jengi, mutta se voi olla myös työpaikka, se
voi olla Soldiers of Odin ja arjalaisten jengi, se voi olla
uskonnollinen lahko, jne. Meillä on kaikilla tarve kuulua johonkin –
johonkin, joka on vähemmän kasvoton kuin julkinen
yhteiskuntajärjestys.
Tässä
nobodyltä jää tajuamatta, että eriytyminen jatkuu edelleen. Kuten
Jani Kaaro on oivaltavasti kirjoittanut, kapitalismi (eli
virheellisesti "vapaaksi markkinataloudeksi" kuvailtu
järjestelmä) johtaa jengienkin hajoamiseen, addiktioiden orjaksi
joutumiseen ja hengen köyhyyteen.
Addiktiot ulottuvat kapitalismissa kaikille tasoille, niin voittajiin
kuin häviäjiin.
Markkinatalous
on parhaiten toimiva talousjärjestelmä, toteavat nykyään
vasemmistoälykötkin. Mutta se markkinatalous, mitä vasemmisto
kannattaa stalinismin sijaan, ei ole systemaattisesti rahakeskeinen,
kuten kapitalismista sokaistuneilla "uusliberaaleilla"
kaiken yksityistäjillä. Puhutaan hallitusta markkinataloudesta. Ja
markkinataloushan on aina hallittua – kyse on vain siitä, kuka
sitä ohjailee. Oikeiston nykyisissä suunnitelmissa pankkien ja
suurpääoman valta kasvaa edelleen, vasemmisto sen sijaan antaisi
enemmän ohjausvaltaa demokraattisesti valituille tahoille.
Mutta
eivät oikeistolaisetkaan kansanedustajaehdokkaat sano suoraan ennen
vaaleja, että hallitukseen päästyämme aiomme sitten leikata
koulutuksesta, jne. Ja vasemmistostakin tiedämme tapauksia, joissa
"omaa jengiä" osataan suosia ja rakentaa omiin
luotettaviin kavereihin perustuvia ympyröitä, "hyvä veli
-verkostoja", vaikkei ehkä niin törkeän avoimesti kuin jotkut
oikealla. Kansanedustajat ja yritysvalta ovat läheisiä
pyöröovi-ilmiön ja jatkuvan vuorovaikutuksen vuoksi – he
liikkuvat samalla vaikutusvallan tasolla ja etääntyvät nobodyjen
näkökulmasta. Sosiaalinen media voi jollain olla ainoa
liittymäkohta nobodyjen maailmaan ja sosiaalisen median luonne on
sellainen, että se nostaa esiin sattumanvaraisesti (trendeinä,
muoti-ilmiöinä) jokseenkin epäoleellisia ja usein varsin
kyseenalaisia aiheita, kuten vihapuhetta. Torikeskustelutkaan harvoin
yltävät syvemmälle kuin päivän mediassa pyöriviin kysymyksiin.
Demokratiaa
eli kansanvaltaa on siis ulotettava syvemmälle, toteavat monet ja
jotkut ovat myös käyneet toimeen. "Demokratia"han ei ole
sama kuin äänestäminen, vaan sana tarkoittaa siis sitä, että
jokaisella oikeasti olisi valtaa, jos nyt ei ihan yhtä paljon
kaikilla, niin kuitenkin suhteellisen tasaisesti. "Demokratisoiminen"
tarkoittaisi sitten sitä, että vallan jakautuminen olisi yhä
tasaisemmin kaikille. Kuulostaa minusta ihan järkevältä, että
voidaan tehdä asioita yhteisymmärryksessä, eikä tarvitse tuhlata
voimia määräilyyn ja kyräilyyn.
Nykyään
demokratiaa yritetään edistää paikallistasolla osallistuvan
budjetoinnin ja asukastoiminnan kautta. Tuo on tärkeä näkökulma,
koska kun yhteiskunnalliset yhteisrakenteet rapautuvat ja hajoavat,
pitää nojautua konkreettiseen lähiympäristöön, jota ei
kuitenkaan voi täysin väistää, ellei halua elää vankina kotinsa
seinien sisällä. Demokratian perusta on nimenomaan konkreettiset
henkilöt ja koti on se paikka, mihin henkilöt ovat juurtuneita,
vaikka olisivat usein poissa tai vaikka koteja olisi kaksi tai kolme
eri puolilla maailmaa. Koti on se paikka, missä henkilöt ovat läsnä jokapäiväisessä
elämässä, vaikka se koti vaihtuisi vähän väliä.
Toinen
tärkeä ympäristö on työpaikka. Vanhakantaisessa
vasemmistolaisuudessa ammattiliitto toimi työpaikalla
työläisdemokratian edustajana, mutta nykyään ammattiliittojen
rooli on kaventunut eikä liittojen valta ole riittävä. Liittojen
johdon ja duunarien välillä tuntuu myös ilmenevän tuo systeemille
ominainen etäisyys. Lisäksi työelämä eriytyy ja monimuotoistuu,
ja ammattinimikkeet ja ammattien rajat häilyvät. Liitoilla on
edelleen tehtävänsä, mutta yritysdemokratian pitäisi toteutua
myös perustavanlaatuisemmalla tavalla. Ammattiliitot eivät ole
kyenneet estämään sitä, että samalla kun duunareita potkitaan
kortistoon tuhansittain, johtoporrasta palkitaan miljoonaoptioilla.
Puhumattakaan siitä, että yritysten voitot suunnataan omistavan
tahon pörssikeinottelusalkkuihin sen sijaan, että niillä
luotaisiin uusia työpaikkoja.
Yrityksissä
kyse on pääoman ja työvoiman välisestä suhteesta. Puhe
yritysvastuusta on suunnannut katseen näihin sosiaalisiin
kysymyksiinkin – esittely aiheeseen löytyy esim. Teivo Teivaisen
kirjasta Yritysvastuun umpikuja. On kuitenkin olemassa vaara,
että yritysvastuusta tulee termi, jolla viitataan ainoastaan
yrityksen suhteeseen sen ympäristöön, ja yrityksen sisäinen
toimintamekanismi jää koskemattomaksi aivan kuten suhteessa
poliittiseen järjestelmään jätetään koskematta edustuksellisen
demokratian sisäisten mekanismien käytännön ristiriitoihin.
Nykyään pääoma määrää yrityksessä, koska oletetaan, että
pääoma ottaa riskin. Duunari ei ole sijoittanut bisnekseen mitään,
joten duunarille on aivan sama, miten firmalle käy. "Mä olen
täällä vaan duunissa." Todellakin, se on duunarin asenne,
koska mahdollisuutta mihinkään muuhun asenteeseen ei käytännössä
ole. (Nykyään tuon asenteen vuoksi duunaria lisäksi kyylätään
ja epäillään ties mistä, kun ensin on tehty mahdottomaksi ottaa
käyttöön mitään muuta asennetta.) Duunarin kotitalous,
perhe-elämä ja tulevaisuuden suunnitelmat ovat kuitenkin
riippuvaisia firman menestyksestä ja omistajien armosta. Duunari on
sijoittanut itsensä ja lähipiirinsä yritykseen ja ottanut siis
aikamoisen riskin, vaikka yt:t ovat kulman takana. Toisin sanoen on
kohtuutonta, että pääoma määrää yrityksen
kehityssuunnitelmista yksin, ja työntekijät on saatava jollain
tavoin tasaveroisiksi pääoman kanssa yrityksen kehittämisessä. Tämä voidaan toteuttaa
ehkä erilaisin osuustoiminnallistamisratkaisuin, yleensä
syvällisempien kehityskeskustelujen ulottamisella kaikille tasoille
ja tahoille yrityksessä – ja väistämättä myös osallistavan
budjetoinnin kehittämisellä myös yrityksissä. Tämä on
moraalisesti elintärkeää!
Yritysmaailman
muuttuminen – muuten kuin kosmeettisesti ja poikkeustapauksia lukuunottamatta – on tietysti
miltei mahdotonta ilman poliittista ohjausta. Poliitikkojen puheissa ja päätöksissä
ennen ja jälkeen vaalien "tilanteissa on isompi ero kuin
laihdutusvalmistemainoksissa", joku kommentoi fb:ssa.
Tilanteeseen yritetään vaikuttaa sitten kansalaisaloitteilla,
adresseilla ja kansanäänestyksillä. Vaaditaan jopa sitovia
kansanäänestyksiä. Aloitteet ja äänestykset suuntautuvat
kuitenkin vain yksittäisiin kysymyksiin, ja kysymyksenasettelu
vaikuttaa aika paljon siihen, miten vastataan. Poliittinen
päätöksenteko on monitahoista ja järjestelmällistä, ja vaikka
on hienoa, että joitain yksittäisiä tapauksia ja kysymyksiä
voidaan aloitteilla ja adresseilla saada ratkaistua, edustajien ja
äänestäjien välisen etäisyyden ongelmaa ei siten ratkaista. Joskus pikemminkin edustajien populistinen
poseeraus jonkun kysymyksen ympärillä lisääntyy. Tähän edustuksellisen
demokratian kriisiin tarvitaan rakenteellinen ratkaisu.
Palaamme
siis edellä mainittuun kansanedustajien ja kansan välisen suhteen
kysymykseen. Vaalilupausten rikkominen heti vaalien jälkeen on
edustajalle melko turvallista, koska neljän vuoden päästä sitä
ei enää muista kukaan. Aivan liian turvallista ja siksi pitäisikin
säätää Poliittisen vastuun laki, joka koostuisi siitä, että
valitut edustajat menettäisivät edustajanpaikkansa, jos he
edustajana toimisivat ennen vaaleja virallisesti antamiensa lupausten
vastaisesti. Toisin sanoen vaalithan ovat kuin työpaikkahaastattelu,
jossa työnantaja ovat äänestäjät. Tottakai työnantajalla pitää
olla oikeus millä hetkellä hyvänsä antaa potkut työntekijälle,
joka on työpaikkahaastattelussa valehdellut osaavansa jotain, jota
oikeastaan ei osaakaan.
Voidaan
tietysti esittää monenlaisia tekosyitä sille, että tällaista
Poliittisen vastuun lakia ei voida ottaa käyttöön tai että se ei
ole järkevää. Mutta en usko, että mikään tekosyy Poliittisen
vastuun lakia vastaan voisi olla läheskään yhtä painava kuin
tarve sen toteutukseen. Samalla tietysti poliittisen päätöksenteon
läpinäkyvyyttä on lisättävä, kuten jo itse kansanedustajatkin ovat ehdottaneet. Joka tapauksessa Poliittisen vastuun laki
tekisi nobodysta jonkun – päättäjien työnantajan, jolla on
yhdessä samaa äänestäneiden jengin kanssa oikeus antaa potkut
epäkelvolle työntekijälle. Koska nobody tarvitsee todellisia
oikeuksia, todellista vastuuta, tänään. Hän ei tule koskaan
olemaan sen valmiimpi siihen kuin tänään, koska jokaisen meistä
on oltava siihen valmis aina.
Lopuksi
vielä yksi pointti i:n päälle. Demokratian kehityksessä
peruskysymys on ihmisen suhde kanssaihmiseensä, valon ja varjojen
leikki, missä luottamus ja epäluulo, toivo ja vaihtoehdottomuus,
myötätunto ja pelko, rakkaus ja välinpitämättömyys ja monet
muut tunne-elämän ilmapiirit, vaikutelmat ja jännitteet värittävät
itselle niin järkeviltä vaikuttavia ratkaisuja. Siksi ei pidä
vähätellä myöskään sisäistä työtä, jota meidän on jokaisen
tehtävä mielemme pimeiden nurkkien valaisemiseksi ja umpikujien
aukaisemiseksi. Tasa-arvon edellytys on kohtaaminen ja rehellisyyden
edellytys on rehellisyys itseä kohtaan.
PÄIVITYS 28.06.2016: tästä unohtui tärkeä ulottuvuus: http://www.talousdemokratia.fi/
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti